Skip to content

JOVO ĆURUVIJA: Slavko nije bio julovac (2. deo)

01/06/2015

jovo-curuvija

Slavko Ćuruvija je neslavno završio jednogodišnju avanturu u saveznoj policiji. Zbog iznošenja tajnih informacija izbačen je na ulicu, a Služba se potrudila da mu dodatno zagorča život sprečavajući ga da se vrati u novinarstvo. U svaku redakciju u koju bi došao da traži posao, posle njega bi se pojavljivali policajci da upozore urednike da Ćuruvija nije podoban. Ipak, dvogodišnje neuspešno obijanje pragova završeno je odlukom Stanislava Marinkovića da ga, bez obzira na spoljne pritiske, primi u dnevni list „Borba“.

Vreme Slavkove novinarske rehabilitacije ostavilo je koliko neobičan toliko, kako se pokazalo, pouzdan i tačan utisak na njegovog mlađeg brata Jovu.

„Sve što je radio, Slavko je radio sa pogledom 10 godina unapred, dalje od drugih, a onih tri odsto naivnosti, što je imao u sebi, davalo mu je iluziju da svoje moderne i kvalitetne ideje može da realizuje“, tvrdio je Jovo Ćuruvija. „Slavko mi je pričao kako je u SSUP-u učio policajce da skinu bele košulje i siva odela, da se malo maskiraju i normalnije ponašaju ako ne žele da ih prepoznaju. To je, naravno, izazvalo otpor i oni su ga najurili. Kad god bih došao u ’Borbu’, video sam čudnu sliku: uokolo, za stolovima sede neki bezlični činovnici i nešto čukaju, a moj baja stoji nasred redakcije i drži banku, mitinguje, uči ih. Pošto sam znao da netalentovani činovnici u balkanskom miljeu svaku novost, što je bolja tim jače, odbijaju, nesposobni da ga shvate i prihvate, odmah mi je bilo jasno da će proći kao u policiji. Tako se i dogodilo. Kad se raspala ’Borbina’ garnitura Staše Marinkovića, nadjačala je činovnička grupa. Ipak, da Slavkov napor nije bio uzaludan, pokazalo je to što su uz njega stali svi progresivni članovi te redakcije, i što je uspeo da imovinu ’Borbe’ sačuva od pohlepe raznih svinjarskih trgovaca. Slavko je odbio ponudu da im se pridruži, suprotstavio se, spasio ’Borbu’ i na kraju, u znak zahvalnosti, Slobodan Milošević je iskoristio priliku da ga ukloni. Kao i u nekoliko ranijih problematičnih situacija, nakon pada s mesta glavnog urednika ’Borbe’, Slavko ja uspeo da se izvuče jači i uspešniji. Razmišljajući u tom smeru, sad kad je država krenula na njega, napravio sam poslednju i katastrofalnu grešku u proceni. Rekao sam mu: – Bajo, nemoj da se brineš i nerviraš, iz svake nevolje koju si imao u životu izlazio si jači i kvalitetniji. Iz ove neprilike izašao je u kovčegu, ali, po mom sudu, on je i mrtav jači. On je svetac, mučenik.“

Iz pozicije dobronamernog posmatrača stvaranja i uspona „Telegrafa“, Jovo Ćuruvija, uz iskreno priznanje da bi uvek bio na bratovljevoj strani, pa makar on bio i kriv, svedoči o razlozima raspada Slavkovog partnerstva sa Momčilom Đorgovićem i pokušaja da se ono očuva.

slavko i branka

„Kad su krenuli u taj projekat, Đorgovića nisam poznavao, ali bio mi je, u toj fazi, simpatičan lik“, priča Ćuruvija. „Znao sam da će ’Telegraf’ uspeti, jer Slavko u novinarstvu nije mogao da ne uspe. Isto tako, znao sam da sa skakanjem tiraža na 100.000, kad krenu kamere, popularnost i novac, dolazi i magla slave, tad se obično i puca. Sa uspehom, porasle su sujete i počele svađe. Kad sam čuo da su se razišli, mislio sam da ima nade da ih pomirim, smatrajući da su ta dva čoveka napravili čudo i da moraju ostati zajedno. Da ne zna Slavko, otišao sam kod Momčila i počeo priču o tome kako je šteta što su se posvađali. Momčilo je odreagovao diplomatski lukavo. Rekao je da je spreman na pomirenje, ali po sistemu konfederacija. Ja tad nisam ni znao za detalje njihovog razračunavanja. Tek kasnije sam čuo šta se sve događalo. Onda sam otišao u redakciju ’Dnevnog telegrafa’ i rekao Slavku: – Bajo, bio sam sa Momčilom. Malo smo popričali… – Počnem da uvijam priču kako bi valjalo da se njih dvojica pomire, ali baja me je odmah odrečnim, kratkim i jasnim rečenicama oslobodio te želje. Prema Slavkovoj reakciji, shvatio sam da pomirenja nema. On bi tako žestoko reagovao samo kad bi mu neko zadro u ponos i dostojanstvo. Tada nije popuštao. U celoj priči oko njihovog skandaloznog razlaza, pamtim neki Tijanićev tekst u kome on obojicu bivših partnera optužuje da idu okolo po gradu i ogovaraju se. To nije tačno. Nikad nisam čuo Slavka da priča protiv Momčila. Međutim, Momčila sam lično čuo da ogovara mog brata. Sedeo sam u restoranu ’Suri’ na Kopaoniku i čuo kako neko pominje prezime Ćuruvija. Obratim pažnju i vidim Gorana Matića kako sa nekim tipom, koga s leđa nisam prepoznao, trtlja neke gluposti o Slavku. Odmah sam se iznervirao. – Ako čujem još jednu rečenicu, skočiću i raspaliću tog tipa flašom u glavu – kažem ženi. Taman sam krenuo da mu razbijem glupu tintaru, kad prepoznam Momčilov glas. On me ugleda i krene da se ljubi: Pa, Jovo, gde si, kako si? – Dobro, Momčilo, kako možeš? Zar si našao sa ovim da mi brata ogovaraš? – On je nešto zbrzao i pobegao u drugu prostoriju. To je sve što znam o ’Telegrafu’.“

Slavko sa bratom nije mnogo raspravljao o politici, svojim ideološkim uverenjima ili kontaktima sa političarima. Jedan od retkih slučajeva dogodio se krajem jula 1997, posle Slavkovog zapaženog gostovanja na proslavi godišnjice Jugoslovenske levice.

„Otišao sam kod njega u redakciju i pitao ga zašto je tamo išao, šta će mu ta etikecija“, priča Jovo Ćuruvija. „Prvo nije hteo da o tome razgovara, ali kad sam insistirao, uz intonaciju koju je specijalno naglašavao kad je želeo da mi drži banku, kao stariji brat (verovatno bismo tako razgovarali i da smo poživeli on 108, a ja 106 godina), rekao mi je: – Bajo, sa svima moram da se družim, to je, između ostalog, deo ovog posla. – To razumem, ali zašto si tamo išao? – Takav događaj ne treba propuštati. – Bilo mu je drago što je primećen na tom koktelu, ali ne zbog lične sujete – a bio je sujetan – već je to doživeo kao izvesno priznanje njegovom radu, jer je samo radom, a ne krađom i muljanjem nafte ili cigareta, uspeo da stekne ime, status, imovinu. Pošto sam čuo da ga po čaršiji ogovaraju da je član JUL-a, otvoreno sam ga pitao koje je njegovo političko opredeljenje. Objasnio mi je da je proevropski opredeljen. Laknulo mi je. Civilizacijski napredak, humanost i kultura življenja, kao politički, nacionalni i državni cilj moraju da budu prioriteti svim ljudima koji su, poput Slavka, odlazili u svet, gledali, učili i ovde donosili ono što je najbolje i najlepše. Samo takva orijentacija može pomoći da se Srbija, umesto azijatskog nazadovanja, usmeri prema evropskom napretku. Slavko je, pogotovo kroz svoj nedeljnik ’Evropljanin’, ostao veran tim svojim, a i mojim, opredeljenjima.“

Pored mogućnosti da pomogne u objašnjavanju Slavkovih poslovnih i političkih poteza, stavova i ambicija, Jovo Ćuruvija je svedok i ličnih, intimnih izbora, naravno, najinteresantnijih kad su žene u pitanju.

„Kad govorim o Slavku i ženama koje su ga volele i koje je on voleo, mogu da pomenem samo dve: Ljilju i Branku“, kaže Jovo. „Kao i u poslu, valjda uslovljen svojim karakterom, Slavko je i u intimnim, emotivnim stvarima bio hrabar, odlučan i strog, sa jasnom predstavom šta hoće. Nije bio spreman da radi ne znam čega trpi nešto ili nekog ko ga unazađuje ili prikiva na mesto. Siguran sam da bi i u 101. godini tražio nešto novo, bolje i naprednije. Sve, koji nisu mogli da ga prate, morao je da napusti i ide dalje, svojim putem. Tako je bilo i sa ženama. One su se u to uklapale, prihvatale ga takvog ili odustajale. Da li zbog prevelike posvećenosti deci, umora ili iz nekog trećeg razloga, nije bitno, njegova bivša supruga Ljilja je stala, a on je išao dalje. Slavku je mnogo značila porodična stabilnost i mir, ali nije mogao svoje ambicije da podredi uobičajenim trivijalnostima. Ljilja se sva posvetila kući i deci, a Slavko je znao da su deca privremena u životu čoveka. Rodiš ih, odgojiš, izvedeš na put, oni formiraju svoje porodice i odu, a muž i žena ostaju zajedno, sami. Verovatno je Slavko, rukovođen takvom logikom, tražio osobu s kojom će moći da ostari, s kojom će moći da razgovara i radi na realizaciji određenih ideja. To je i logično. Kad je bilo očigledno da je razvod neminovan, Slavko je nastavio svojim putem, ali porodicu nije napustio po sistemu – gotovo je. Vodio je računa i o bivšoj ženi i o deci. Sve ih je zbrinuo i obezbedio. Sa Brankom je imao drugu vrstu veze. Dok nije nju upoznao, Slavko je imao jednu dimenziju svog razvoja. Stalno je išao napred, ali sa Brankom je napredovao duplo brže. Bezbroj puta sam ga čuo kako Branku pita za mišljenje o svemu i svačemu. Njeni saveti su mu bili značajniji nego moji ili bilo čiji. Kad bi mene nešto pitao, nisam osećao tu vrstu želje da zaista čuje moje mišljenje, koliko mu je značio svaki Brankin komentar, analiza problema ili konkretan savet. Sve drugo što bih mogao da pričam o njegovom odnosu prema ženama i sve ostale žene koje bih mogao da pomenem, potpuno je nebitno.“

(Kraj 2. dela)

KNJIGU „POSLEDNJA ISPOVEST SLAVKA ĆURUVIJE – ONI NE PRAŠTAJU“ NARUČITE NA 063/123-2702

reklama

From → Uncategorized

3 коментара
  1. darko permalink

    Sude za ubistvo Ćuruvije, a ignorišu glavnog svedoka! Komedija!

    Branka Prpa za Blic: Naći ko je naredio ubistvo Ćuruvije
    http://www.blic.rs/Vesti/Hronika/564132/Branka-Prpa-za-Blic-Naci-ko-je-naredio-ubistvo-Curuvije

    Posebno mi je sramno ponašanje Jelene Ćuruvije i Verana Matića, koji kao da se utkruju koje više da pohvali „politički spremnost i korektnost“ ovog režima! Fuj!

    • Zeljko permalink

      Darko,
      Slazem se sa tobom. Ponasanje Jelene i Verana je blago receno cudno. Kao da zaboravljaju da je pola likova iz sadasnje vlasti tada bilo u SPS, JUL, SRS! Na prvom mestu Vucic i Nikolic. Po meni ova farsa od sudjenja ima samo jedan cilj: da se opere biografija (proslost) Vuciceva. Sve je izbrisao iz svog secanja, sve je volsebno zaboravio, jos samo da ukloni ovu temu.

      • darko permalink

        Moze da pokusava koliko hoce! Ako je on, odnosno oni, izbrisao it secanja, javnost nije!

Оставите одговор

